✓ 100% vriesvers ✓ 100% gemak ✓ Gratis verzending v.a. € 75,-

10 Tips om jouw kleintje meer groente te laten eten

Jij hebt je best gedaan om een lekkere en gezonde maaltijd op tafel te zetten, maar je kleintje gooit de groente liever door de kamer dan dat hij het in zijn mond stopt. Herkenbaar? Dan schiet kindervoedingscoach Dr. Femke graag te hulp! In deze blog deelt zij namelijk tien tips om je kindje meer groente te laten eten.

Tip 1: maak groente niet belangrijker dan andere voedingsmiddelen

Als je dit doet, worden groente namelijk spannend voor je kleintje en lijkt het voor hem alsof hier iets mee aan de hand is. Hierdoor kan je kindje zich er juist tegen gaan verzetten. Door de druk eraf te halen, krijgt je kindje een positieve associatie met de eetmomenten en zal hij sneller zijn groente opeten. Daar worden we natuurlijk blij van!

Tip 2: geef zelf het goede voorbeeld

Je kleintje vindt niets leuker dan jou nadoen. Op die manier leren kinderen dan ook veel nieuwe dingen. Neem dus zelf ook eens een Mama Deli tussendoortje. Dat is overigens geen straf kan ik je vertellen en zo laat jij je kleintje meteen zien dat het normaal is om groente te eten. Verder helpt het om samen met je kind aan tafel te eten en te laten merken dat je geniet van je eten, inclusief de groente! 

Tip 3: bied (snoep)groente overdag onaangekondigd aan

Het idee dat groenten alleen bij het avondeten horen, is niet meer van deze tijd. Bied je kleintje daarom ook overdag groente aan. Probeer tip: geef je kind eens een bakje gehalveerde plakjes komkommer met amandelpasta of hummus of een lekker Mama Deli tussendoortje als hij rustig aan het spelen is. Vaak eten kinderen op zo’n moment makkelijker wat je ze voorschotelt.

Tip 4: verstop groente in maaltijden

Een bekend trucje, maar hij werkt nog steeds goed. Zo kan je flink wat groenten “verstoppen” in een gladde groentesoep of verse smoothie. Of wat dacht je van bloemkoolrijst of courgetti in plaats van de traditionele rijstsoorten en pasta’s? Knappe speurneus als je kindje deze groente ontdekt! Probeer tegelijkertijd de groente in vaste vorm te blijven aanbieden, zodat je kindje ook daaraan kan wennen.

Tip 5: laat je kindje helpen met het bereiden van de maaltijd

Deze tip helpt vooral bij wat oudere kindjes. Meehelpen met koken is niet alleen gezellig, maar ook nog eens effectief! Kinderen leren hier namelijk veel van en zullen bovendien eerder alles willen proeven als ze de maaltijd zelf hebben bereid. Dus laat jouw kleintje als hij wat ouder is eens zelf de groente wassen of de salade mengen. Wees uiteraard wel altijd voorzichtig met je kindje in de keuken!

Ook leuk: doe samen boodschappen en laat jouw kleintje de groente uitkiezen. Op deze manier leert je kind meteen de verschillende groenten herkennen. Zo heeft Mama Deli alle groente letterlijk een gezicht gegeven op onze verpakkingen, leuk om op een speelse manier groente te leren herkennen voor je kleintje en vriendjes te worden met onze lachende broccoli en pompoen. 

 

TIP 6: BIED DE INGREDIENTEN OP HET BORD APART AAN

Achterhaal wat het beste voor jouw kindje werkt: de ingrediënten van de maaltijd gemengd aanbieden of apart. Het apart aanbieden kan zomaar voorkomen dat de hele maaltijd van je kleintje weggebonjourd wordt! Geen zorgen trouwens als hierdoor bepaalde ingrediënten blijven liggen. Ook het zien van eten is onderdeel van het leerproces. Blijf het dus vooral aanbieden!

 

TIP 7: LAAT JE KINDJE MAKKELIJK ‘SCOREN’

Stel je eens voor dat je een gerecht moet eten dat je echt niet lekker vindt. Je hele bord ligt er vol van. En stel je nu eens voor dat er ook een bord is waarop slechts 2 hapjes van dit gerecht liggen. Van welk bord zou jij willen eten? Waarschijnlijk van het tweede bord. Dit is behapbaar, je kan makkelijker scoren en het geeft voldoening. Dit geldt ook voor je kind. Houdt je kleintje niet van pompoen? Leg dan niet het halve bord vol met pompoen, maar geef eerder 1 à 2 hapjes. Ieder proefmoment is er één!

 

TIP 8: BIED VERSCHILLENDE KLEUREN AAN OP HET BORD

Wist je dat de ideale maaltijd van kinderen uit 7 verschillende ingrediënten en 6 verschillende kleuren bestaat?1 Voor volwassenen is dit anders, wij houden liever van 3 verschillende ingrediënten en kleuren op ons bord.1 Kinderen houden dus van veel meer keuzes en kleur. Pas dit toe op het bord van je kleintje en je zal zien dat er meer verschillende hapjes genomen worden! Bovendien zijn al die verschillende kleuren ook nog eens heel erg gezond voor je spruit. Je leest er meer over in de blog: Eat the rainbow: waarom het eten van verschillende kleuren groenten en fruit belangrijk is voor je kindje.

 

TIP 9: BLIJF RUSTIG

Het niet willen eten van bepaalde groente hoort bij de ontwikkeling van je kleintje. Wees dus gerust! Wil je weten hoe het komt dat je kleintje selectief is in zijn eetkeuzes? Lees dan de blog van orthopedagoog Loes Waanders: Mijn kind wil niets eten, wat nu?

 

TIP 10: BEZOEK EEN PLUKTUIN OF BOERDERIJ

In een pluktuin of boerderij kan je kleintje zien waar het eten op zijn bord nu eigenlijk vandaan komt. Dat is niet alleen interessant om te bekijken, het kan er ook voor zorgen dat je kindje sneller vertrouwd raakt met deze ingrediënten en het eerder wilt proeven. Een pluktuin of boerderij bezoeken is daarom niet alleen een heel gezellig uitje, maar ook nog eens slim!  

 

Wat nu als het toch niet lukt?

Houdt jouw kleintje zijn lippen nog steeds stijf op elkaar voor elk hapje groente? Geen paniek, je bent niet de enige ouder die regelmatig tomatensaus van de vloer veegt. Groente leren eten kost nu eenmaal tijd – soms zal je kindje iets wel 10 tot 15 keer moeten proeven voordat hij aan de smaak gewend is¹. Geef je kleintje dus de tijd. Uiteindelijk zal hij ook verschillende groentesoorten gaan waarderen. Het juiste product en een goede aanpak is het halve werk!

 

Wil je graag nog meer handige tips om te stimuleren dat jouw kleintje lekker gaat eten? Lees dan ook de blog 10 tips voor uitdagende eters!

Referenties: 

Zampollo, F., Kniffin, K. M., Wansink, B., & Shimizu, M. (2012). Food plating preferences of children: the importance of presentation on desire for diversity. Acta paediatrica (Oslo, Norway : 1992)101(1), 61–66.

2 Scaglioni, S., De Cosmi, V. Ciappolino, V., Parazzini, F., Brambilla, P., & Agostoni, C. (2018). Factors influencing children’s eating behaviours. Nutrients, 10(6), 706.

HEB JIJ MAMA DELI AL GEPROBEERD?

Wij hebben proefboxen met kraakverse maaltijden voor jouw kleintje. Laat jouw kindje kennismaken met onze smaken.
Oudere berichten
Nieuwere berichten
Sluit

Levering in Vlaanderen

Op dit moment leveren alleen in Vlaanderen

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Zoek

Toegevoegd aan winkelwagen