✓ 100% vriesvers ✓ 100% gemak ✓ Gratis verzending v.a. € 75,-

Waarom is Mama Deli groots fan van groente en fruit?

Je hoort vaak dat het eten van groente en fruit zo ongelofelijk belangrijk is. Maar wat zijn groente en fruit eigenlijk precies? En over welke eigenschappen beschikken ze, waardoor ze zo cruciaal zijn om te eten? Kindervoedingscoach Dr. Femke legt het uit.

Fruit en groente: wat zijn het precies?

Vanuit een botanisch perspectief kan je vruchten en groente als volgt herkennen:

  • Vruchten: bevatten zaden en ontstaan vanuit de bloem van een plant.
  • Groente: ontstaan uit alle overige plantdelen, zoals stengels, wortels en bladeren.

Als je een moestuin hebt, zal het je misschien gelijk opvallen dat een courgette, komkommer, paprika, aubergine, tomaat, avocado, olijf en pompoen volgens bovenstaande definitie tot de vruchten behoren. Zij groeien namelijk voort uit de bloemen van een plant en bevatten zaadjes. Botanisch gezien zijn zij dus fruit, terwijl wij ze meestal groente noemen.

Hoe komt dat? Omdat wij vaak niet een botanisch, maar culinair perspectief hanteren. Daarbij let je vooral op smaak. Op basis van smaak kan je vruchten en groenten als volgt herkennen:

  • Vruchten: hebben een zoete of zure smaak (door een hogere hoeveelheid natuurlijke suikers)
  • Groente: hebben een milde of hartige smaak.

Vanuit deze indeling kan je courgette, komkommer, paprika, aubergine, tomaat, avocado, olijf en pompoen wel als groenten bestempelen. Om toch hun botanische kenmerken duidelijk te maken, worden ze ook wel vruchtgroenten genoemd.

Waarom zijn groente en fruit belangrijk om te eten?

Qua voedingswaarden hebben groente en fruit verschillende overeenkomsten. Ze bevatten beide veel:

  • Vezels
  • Vitamines & mineralen
  • Antioxidanten

Het zijn deze eigenschappen die maken dat groente en fruit zo ontzettend belangrijk zijn om te eten en Mama Deli er een grote fan van is. Je kindje heeft deze voedingsstoffen namelijk hard nodig voor een gezond lichaam. Waarom? Lees snel verder.

1.      Wat doen vezels?

Vezels zijn vooral heel erg belangrijk voor de volgende vier dingen:

  • Verzadiging1,2

Fijn, want zo heeft je kindje niet de hele dag trek.

  • Goede stoelgang

Het zijn specifiek de zogeheten onoplosbare vezels die voor goede en makkelijke ontlasting zorgen. Zij vergroten namelijk de hoeveelheid poep (ook wel bulkvorming genoemd3) waardoor spieren van de darmwand gestimuleerd worden om te gaan werken.4 Bij het eten van te weinig vezels worden die spieren minder gestimuleerd en kan je kleintje last krijgen van verstopping. Heeft je kleintje hier last van? Lees dan vooral deze blog: welke babyvoeding bij obstipatie? Onoplosbare vezels vind je onder andere in wortel, paprika, koolsoorten, paddenstoelen, avocado, framboos, vijg en appel.4

  • Blije darmen

Ook worden de darmen van je kindje blij van vezels. In de darmen van je kleintje wonen namelijk een heleboel organismen, waaronder bacteriën. Dit noem je het darmmicrobioom. Het is belangrijk dat dit darmmicrobioom in balans is. Een disbalans wordt namelijk gerelateerd aan verschillende chronische ziekten.5 Een darmmicrobioom dat in balans is, bevat een goede verhouding tussen ‘gunstige’ en ‘minder gunstige’ bacteriën. Vezels voeden de gunstige bacteriën in het darmmicrobioom.6 Daarom is het voor een goede balans en dus voor blije darmen belangrijk om voldoende vezels te eten!

  • Stabiele bloedsuikerspiegel

Een andere belangrijke eigenschap van vezels is dat ze de bloedsuikerspiegel van je kindje minder hard laten stijgen.7 De bloedsuikerspiegel geeft aan hoeveel suiker er in het bloed zit. Als deze (vaak) hard stijgt, kunnen er hormonale problemen en chronische ziekten ontstaan.8 Het fijne van vezels is dus dat ze dit risico kunnen verminderen.

 

2.      Wat doen vitamines & mineralen?

Vitamines en mineralen zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Zonder vitamines en mineralen lopen de processen in het lichaam minder goed. Zo kan een tekort aan vitamine A voor oogproblemen zorgen9 en is vitamine C bijvoorbeeld belangrijk voor een goede werking van het immuunsysteem 9. Door verschillende groente- en fruitsoorten te eten, krijgt je kindje een zo rijk mogelijk pallet aan vitamines en mineralen binnen. Vind je het lastig om variatie aan te brengen? Lees dan deze blog: eat the rainbow: waarom het eten van verschillende kleuren groenten en fruit belangrijk is voor je kleintje.

 

3.      Wat doen antioxidanten?

Tot slot zijn groente en fruit belangrijk vanwege de antioxidanten die ze bevatten. Antioxidanten kan je zien als superhelden die vrije radicalen (lees: agressieve stoffen) in het lichaam vangen. Die vrije radicalen produceert het lichaam van je kindje zelf (als gevolg van het proces van energieaanmaak), maar invloeden van buitenaf zoals straling en milieuverontreinigende stoffen kunnen ook voor de aanmaak van vrije radicalen zorgen9. Als de vrije radicalen met te veel aanwezig zijn, kunnen ze schade aan cellen en weefsels aanrichten. Hierdoor ontstaan vervolgens ziektes.10 Het eten van voldoende antioxidanten is dan ook belangrijk om de juiste balans tussen vrije radicalen en antioxidanten te behouden. Geef je kindje daarom lekker veel groente- en fruitsoorten die rijk zijn aan antioxidanten11, zoals:

  • Paprika
  • Artisjokken
  • Bramen
  • Frambozen
  • Aardbeien
  • Blauwe bessen
  • Rode kool

Mama Deli babyvoeding

Overtuigd geworden van het belang van groente en fruit? En wil jij graag veel groente en fruit aan je kleintje geven? Kies dan voor Mama Deli babyvoeding. Bij Mama Deli staan groente en fruit namelijk centraal in alle producten die wij maken. Maar niet alleen dat, ook onze verpakkingen en bezorgdozen staan er vol mee.😉 Benieuwd naar het rijke groente- en fruit assortiment van Mama Deli?  Je vindt het hier: babyvoeding kopen.

Referenties

1 Akbar A, Shreenath AP. High Fiber Diet. [Updated 2022 May 8]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2022 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK559033/

2 Hervik, A. K., & Svihus, B. (2019). The Role of Fiber in Energy Balance. Journal of nutrition and metabolism2019, 4983657.

3 Makki, K., Deehan, E. C., Walter, J., & Bäckhed, F. (2018). The impact of dietary fiber on gut microbiota in host health and disease. Cell host & microbe, 23(6), 705–715.

Gottenbos, N. 2018. De Poepdokter junior. Voor een gezonde bips. Splint Media B.V.

5 Heiman, M. L., & Greenway, F. L. (2016). A healthy gastrointestinal microbiome is dependent on dietary diversity. Molecular metabolism5(5), 317–320.

6 Le Roy, C. I., Bowyer, R., Castillo-Fernandez, J. E., Pallister, T., Menni, C., Steves, C. J., Berry, S. E., Spector, T. D., & Bell, J. T. (2019). Dissecting the role of the gut microbiota and diet on visceral fat mass accumulation. Scientific reports9(1), 9758.

7 Fuller, S., Beck, E., Salman, H., & Tapsell, L. (2016). New Horizons for the Study of Dietary Fiber and Health: A Review. Plant foods for human nutrition (Dordrecht, Netherlands)71(1), 1–12. 

8 Gołąbek, K. D., & Regulska-Ilow, B. (2019). Dietary support in insulin resistance: An overview of current scientific reports. Advances in clinical and experimental medicine : official organ Wroclaw Medical University28(11), 1577–1585.

9 Verordening (EU) nr. 432/2012 van de Commissie van 16 mei 2012 tot vaststelling van een lijst van toegestane gezondheidsclaims voor levensmiddelen die niet over ziekterisicobeperking en de ontwikkeling en gezondheid van kinderen gaan. (europa.eu)

10 Neha, K., Haider, M. R., Pathak, A., & Yar, M. S. (2019). Medicinal prospects of antioxidants: A review. European journal of medicinal chemistry178, 687–704.

 

Heb jij Mama Deli al geprobeerd?

Wij hebben proefboxen met kraakverse maaltijden voor jouw kleintje. Laat jouw kindje kennismaken met onze smaken.
Oudere berichten
Nieuwere berichten
Sluit

Levering in Vlaanderen

Op dit moment leveren alleen in Vlaanderen

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Zoek

Toegevoegd aan winkelwagen