✓ 100% vriesvers ✓ 100% gemak ✓ Gratis verzending v.a. € 75,-

Voedingsschema voor baby (4)/6M - 8M

Elk kind is uniek. Of het je eerste of je vierde kindje is, het is altijd een beetje opnieuw starten, want elk kind heeft zijn eigen “handleiding”.

Om je met betrekking tot het voeden van je kindje zoveel mogelijk op weg te helpen, biedt Mama Deli in samenwerking met Vicky De Beule, erkend (kinder)diëtiste en auteur van het boek Ik lust dat niet, jou dit voedingsschema aan. Het is geen one-size-fits-all, dus lees het eerder als een leidraad die eventuele vragen, onzekerheden of twijfels bij jou kan wegnemen.

Onderstaand voedingsschema heeft als doel jou competenter te doen voelen in het ouderschap op het vlak van voeden. Op die manier zal ook jouw kindje steeds competenter worden in het leerproces van proeven en eten.

OPSTART VASTE VOEDING

Super spannend is deze fase, want vanaf nu start het “echte” eten! We herinneren je er graag nog even aan dat je kindje over een zelfregulering beschikt die perfect aangeeft wanneer hij honger heeft en wanneer hij verzadigd is. Dus vertrouw ook in deze voedingsfase op deze aangeboren vaardigheid! Jij biedt de vaste voeding aan, maar je kindje kiest of en hoeveel het ervan eet.   

Voor we in het voedingsthema zelf duiken, eerst een paar algemene opmerkingen met betrekking tot deze fase. 

ALGEMENE OPMERKINGEN

  1. Zowel borst- als flesvoeding bieden je baby alles wat hij nodig heeft tot en met de leeftijd van 6 maanden. Vandaar ook dat (4) tussen haakjes staat genoteerd bij deze voedingsfase. Is je kindje tussen 4 en 6 maanden maar geef je nog exclusief borst- en of flesvoeding? Dan verwijzen we je graag door naar dit voedingsschema (link naar vorig schema)
  2. Is je kindje jonger dan 6 maanden en wil je opstarten met lepelvoeding?
    Kijk dan eerst of het er fysiek klaar voor is aan de hand van deze checklist of hij er fysiek klaar voor is.

    Mijn kind kan:
    - rechtop zitten al dan niet met steun
    - de handen en speeltjes in de mond steken
    - zijn mond openen als er iets nadert
    - zijn lippen over de lepel sluiten
    - voedsel van de lepel schrapen
    - voedsel in de mond houden zonder dat het daarna alles weer uitspuugt
    Een “JA” op bovenstaande vragen? Dan is je kind fysiek klaar voor lepelvoeding.

    Dat betekent echter niet dat je kindje er ook mentaal klaar voor is.
    Toont het geen interesse in jouw voeding? Blijven de lippen stijf op elkaar geperst? Lijkt je kind geen idee te hebben wat te doen wanneer een lepel nadert? Dan kan het zijn dat het nog wat te vroeg is. Tussen de leeftijd van 4 tot 6 maanden vaste voeding opstarten kan, maar is geen must. Laat er nog enkele dagen of weken overgaan probeer het dan nog eens opnieuw.
  3. Wie exclusief borstvoeding geeft, raadt men aan om pas vanaf 6 maanden vaste voeding op te starten. Dit omwille van het feit dat de melkproductie als gevolg zou kunnen dalen.
     

VOEDINGSSCHEMA

Volgens de huidige richtlijnen kan je- indien je eerder opstart dan de leeftijd van 6 maanden - kiezen waarmee je opstart: fruit- of groentepap. Wanneer je opstart op 6 maanden, start je best eerst met groentepap omwille van de ijzervoorraad die op dat moment opgebruikt is bij je kindje. Groenten leveren nu eenmaal in het algemeen meer ijzer aan ten opzichte van fruit.

De eerste hapjes zijn oefenhapjes!  

Vanaf 6 maanden tot één jaar is vaste voeding een ware ontdekkingstocht voor je kind. Voedsel betekent een waaier aan geuren, smaken, kleuren, texturen, vormen en temperaturen. Het is een wereld van verschil met de exclusieve borst- en/of flesvoeding uit de vorige fase! Gun je kindje voldoende tijd en geduld om hieraan aan te passen. 

Wanneer jij vertrekt van een mindset van oefenhapjes lukt dit vast beter dan wanneer je uitgaat van een volwaardige portie ter vervanging van 1 melkvoeding bij de opstart. De kans is immers ook klein dat je baby van 1 of enkele oefenhapjes meteen evolueert naar een portie van ongeveer 150g - 200g in deze voedingsfase. Het kan, maar overkomt weinigen. Het is dan ook helemaal normaal en zelfs raadzaam om bij de opstart (en tot zolang nodig blijkt) borst- of flesvoeding in combinatie met enkele oefenhapjes aan te bieden. Je kiest wat je eerst geeft, maar indien je baby erg hongerig is, is het een goed idee om eerst melkvoeding te geven. Zo vermijd je dat hij overstuur geraakt. 

Het aanbieden van oefenhapjes kan je dagelijks op één voedingsmoment doen, maar je mag je baby ook gerust tijdens meerdere voedingsmomenten blootstellen aan hapjes vaste voeding! Hoe meer blootstelling, hoe meer gewenning en hoe sneller alles vertrouwd(er) wordt voor je kindje.

Wanneer je merkt dat je kindje vertrouwd is met de vaste voeding en verzadigd lijkt na een maaltijd, kan je de flesvoeding- of borstvoeding voor deze maaltijd weglaten. Zo evolueer je van 5 à 6 melkvoedingen, waarvan er bijvoorbeeld 3 met oefenhapjes gepaard gaan, naar een schema van 3 à 4 flesvoedingen en 2 volwaardige maaltijden met vaste voeding. Let er wel op dat je niet onder het aanbevolen minimum van 500ml fles- of borstvoeding per dag gaan. (zie verder).

Gebruikelijk is om de groentepap in de late voormiddag te geven (omdat je kindje dan nog voldoende tijd heeft om deze maaltijd te verteren) en de fruitpap in de namiddag, maar dit is geen must en hangt af van de gebruiken bij de eventuele opvang, bij jou thuis en hoe je kindje op vaste voeding reageert.

Eerste papjes 

Het is zeer gebruikelijk om groentepap als volgt te maken: 2 delen groenten + 1 deel zetmeel (aardappelen, pasta of rijst), samen met een theelepel (5 ml) plantaardige olie per 100g voedsel.

Dankzij de vetstof creëer je een nutriëntdense maaltijd voor je kindje. Dit wil zeggen dat het met een relatief klein volume toch voldoende kcalorieën binnenkrijgt. Dat is een goed idee aangezien je kindje exponentieel groeit tijdens het eerste levensjaar en dat lichaam dus veel energie vraagt, maar tegelijkertijd nog over een steeds klein maagvolume beschikt (op 6 maanden bedraagt het maagvolume 100 ml, op 12 maanden 150 ml).

Fruitpap wordt vaak als volgt gemaakt: banaan + appelsiensap + nog een derde stuk fruit, al dan niet ingedikt met granen of een droge koek. 

Anderzijds valt er ook veel te zeggen voor monosmaken bij de opstart van vaste voeding. Dit wil zeggen 1 soort groente (al dan niet in combinatie met aardappel) met een theelepeltje plantaardige olie of 1 soort fruit. Op die manier leert je kindje de pure smaken van voedingsmiddelen kennen.

En zo weet ook jij na een tijdje welke nieuwe smaken beter lukken dan andere en kan je op termijn smaken gaan combineren: een groente- of fruitsoort die meteen erg vlot ging combineer je met een heel klein beetje van een groente die minder gesmaakt werd. Wanneer je deze laatste dan steeds hoger opbouwt tot je uitsluitend deze groente aanbiedt, geef je je kindje de kans om stapsgewijs te wennen aan deze groente- of fruitsoort.

Eerste stukjes zelf leren eten

Minder gangbaar in België, maar in opmars en het overwegen waard, is starten met stukjes voeding in plaats van met papjes. Je kindje leert meteen zelfstandig grijpen naar de stukjes voeding die jij aanbiedt en voedt met andere woorden zichzelf. De stukjes hebben bij aanvang de grootte van een volwassen vinger en zijn kneedbaar tussen jouw wijsvinger en duim. Zo worden bijvoorbeeld appel en wortel gestoomd. Voedingsmiddelen met verstikkingsgevaar worden vermeden of in de juiste vorm aangeboden. Zo geef je geen hele noten aan een kindje onder de 4 jaar maar bied je noten aan in de vorm van pasta aan of snij je tomaatjes of druiven in 2 of 4 en overlangs.

We noemen dit de Rapley-methode, Kleintjes methode of Baby-Led Weaning methode.

Deze methode kan perfect gecombineerd worden met het lepelvoeden en blijkt niet verwarrend te zijn voor je kindje. Wil je hier graag mee starten? Lees je dan eerst nog meer in over deze methode of vraag advies en tips bij een zorgverlener met kennis van zake zodat je vol vertrouwen kan opstarten.

BELANGRIJK: Deze stukjes methode mag je niet opstarten vóór de leeftijd van 6 maanden, aangezien het maag-darmstelsel, de lever en nieren daarvoor nog niet voldoende ontwikkeld zijn. Vanaf 6 maanden is je baby is wel klaar voor en werkt hij zelfs hand mee, aangezien hij al kan grijpen naar vast voedsel.

Blijven aanbieden is de sleutel tot succes!

Of je kiest voor papjes en/of stukjes in beide gevallen is herhaaldelijk blootstellen en blijven aanbieden de boodschap! Het vraagt minstens 10 tot 15 pogingen om een voedingsmiddel te leren kennen en dan nog eens zoveel pogingen om het te leren waarderen. Je bent dus al gauw aan 30 pogingen! Geef dus niet te snel op.

 

Met welke voedingsmiddelen start ik?

De Wijzer Gezond Eten en Bewegen[1] is een introductieschema dat weergeeft welke voedingsmiddelen je wanneer kan starten. Bekijk dit als een bron van inspiratie, eerder dan een te volgen richtlijn. Het is namelijk zo dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat het ene voedingsmiddel wel en het andere niet zou geïntroduceerd mogen worden op leeftijd x of y. Voor de introductie van allergenen daarentegen, wacht je beter niet tot de leeftijd van 1 jaar, maar start je beter voor 6 maanden en bied je ze met regelmaat aan. Dit zou voedselallergenen op latere leeftijd voorkomen. Heb je een kindje met een verhoogd risico op allergieën en wil je graag aan de slag met de introductie van allergenen? Bespreek dit dan met een specialist (je huisarts, pediater, kinderdiëtist of allergie-diëtist) met kennis van zake. 

Vegetarisch of veganistisch voeden?

Ook kinderen - inclusief baby’s - kunnen vegetarisch of met een uitsluitend plantaardige voedingspatroon gezond opgroeien. De American Dietetic Association (de meest gezaghebbende organisatie ter wereld op het vlak van voeding) stelt dat goed uitgebalanceerde vegetarische en veganistische voedingswijzen nutritioneel geschikt en gezond kunnen zijn voor kinderen. “Plant-based diets are appropriate for all stages of the life cycle, including pregnancy, lactation, infancy, childhood, adolescence, older adulthood, and for athletes.[2]

Vaak wordt een plantaardig voedingspatroon als erg ingewikkeld voorgesteld, terwijl dat niet het geval is. Anderzijds is het wel zo dat je aandachtig moet zijn voor bepaalde voedingsstoffen. Overweeg je dit? Neem dan alvast een kijkje op onze blog voor meer info hieromtrent.

Welke voedingsmiddelen zijn verboden voor mijn baby? 

  • Ultra-bewerkte voeding (wegens ongezond en het ontwikkelen van chronische ziekten op langere termijn)
  • Bewerkt rood vlees (wegens ongezond en het ontwikkelen van chronische ziekten op langere termijn)
  • Bewerkte vleesvervangers (wegens te veel zout, wordt afgeraden onder de 4 jaar)
  • Honing (wegens risico op botulisme)
  • Gesuikerde dranken (wegens risico op tandcariës, peuterdiarree en het ontwikkelen van overgewicht en chronische ziekten op langere termijn)
  • Hele noten (wegen verstikkingsgevaar), geef ze in de vorm van pasta's of poeder.
  • Harde rauwe groenten of fruit (wegens verstikkingsgevaar)

En verder :

  • Rijst- en rijstproducten: max 1 keer per week (wegens de aanwezigheid van het semi-metaal Arseen)
  • Toegevoegd suiker en zout: zoveel mogelijk vermijden
  • Venkelthee (het venkelżaad zou kankerverwekkend zijn, de groente zelf bevat geen enkel risico)

Voorbeeld voedingsschema 6 M - 8 M

7.00 u. : melkvoeding

11.00 u.: warme maaltijd in de vorm van (Mama Deli 4+) groentepap of stukjes (+ melkvoeding)

14.30 u.: fruit in de vorm van Mama Deli tussendoortje/fruitpap of stukjes fruit (+ melkvoeding)

18.00 u.: melkvoeding (+ enkele hapjes gezellig mee-eten aan de familiemaaltijd)

22.30 u.: melkvoeding

(4.30 u: melkvoeding)

Dit is een voorbeeld schema. Jouw kind en zijn ontwikkeling is uniek en kan dus zeker ook afwijken van dit schema.

BORST - EN FLESVOEDING  

Heel belangrijk is het inzicht dat borst- of flesvoeding tot en met 1 jaar de belangrijkste energiebron blijven voor je kind. Ook dus wanneer de vaste voeding is opgestart. In borst-en flesvoeding zitten namelijk ten eerste de meeste calorieën en ten tweede is deze melkvoeding ook volledig afgestemd op de behoeften van je kind. In die zin mag je dus de vaste voeding als aanvullend beschouwen.

- Wanneer je start vóór de leeftijd van 6 maanden met vaste voeding, is het niet nodig om de hoeveelheid melk aan te passen. De enkele oefenhapjes vaste voeding vervangen de de melkvoeding niet.

- Wanneer je start na 6 maanden, zegt de richtlijn om minstens 500ml melkvoeding per dag aan te bieden en dit tot en met 12 maanden. Maar deze hoeveelheid hangt uiteraard af van de hoeveelheid vaste voeding die je kindje inneemt. Meer dan 500ml kan dus zeker voorkomen en is geen enkel probleem. Zoals steeds, blijf naar je kindje, zijn honger- en verzadigingssignalen luisteren, maar hou je aan het minimum als aangegeven door de richtlijn, aangezien de melkvoeding, zoals aangegeven, de basis blijft tot en meet de leeftijd van 1 jaar. 

Tot de leeftijd van 12 tot 18 maanden bied je je kindje aangepaste melkvoeding aan, in het geval dat je niet wil/kan kiezen voor borstvoeding. Vanaf 6 maanden gaat het in dit geval om zogenaamde OPVOLGmelk. Dit neemt niet weg dat je ook nog steeds STARTmelk kan geven. Van beide type flesvoeding is de samenstelling wettelijk geregeld. Je mag dan ook gerust zijn dat ze van hoge kwalitatief zijn. STARTmelk heeft een lager ijzergehalte i.v.m. de gemiddelde OPVOLGmelk, omdat die ervan uitgaat dat de ijzervoorraad bij je kindje op die leeftijd nog aanwezig is. Kies je er dus voor om deze type voeding verder aan te bieden (wat op zich zeker kan en mag), let er dan zeer op dat je kindje voldoende ijzerrijke voeding eet.

Het is raadzaam om, indien gewenst, pas om te schakelen van startmelk naar opvolgmelk, op het ogenblijk dat je kindje min of meer vertrouwd is met vaste voeding. Je hoeft echt niet alles tegelijkertijd te doen. De opstart van vaste voeding is al spannend genoeg en vraagt uiteraard ook gewenning voor en aanpassing van het maagdarmstelsel van je kindje, net zoals ook verandering van melk gewenning en aanpassing vraagt. De opstart van de vaste voeding kan dan ook krampjes veroorzaken dus geef je baby en zijn lichaam voldoende tijd om het op te bouwen en aan al deze veranderingen te wennen.

BEKER
Vanaf 6 maanden kan je beginnen oefenen met drinken uit een bekertje.

WATER

Naast de min 500 ml melkvoeding en de vaste voeding die beide ook vocht bevatten, heeft je kindje vanaf 6 maanden ook nood aan extra vocht. Ga voor plat, mineraalarm water. Water is nog steeds de beste dorstlesser en je bouwt aan een gezonde eetgewoonte, ook op lange termijn. Je kan dit geven bij de vaste voeding of tussendoor.

Als tweede optie kan je babythee geven, zonder zoetstof (honing, suiker) of vers, ongezoet fruit- of groentesap ter afwisseling. Je vindt ook kant-en-klare fruitsappen in de babyafdeling.

SUPPLETIE

1. Vit D bij zowel borst- als flesvoeding 
De richtlijn van Kind en Gezin zegt hier 400 IE oftewel 10 microgram tot en met 6 jaar. En dit dus onafhankelijk van welk type voeding je geeft en ook los van de eventuele vit D suppletie door de moeder. De Hoge Gezondheidsraad raadt dit aan tot de leeftijd van 10 jaar.

2. FLUOR
Vanaf de eerste tanddoorbraak ga je poetsen met een fluorhoudende tandpasta geschikt voor deze leeftijd.

3. IJZER
Vanaf 6 maanden is de ijzervoorraad van je kindje er doorheen en is het nodig om dit via voeding te krijgen. Dit kan door middel van ijzerrijke voeding en/of aangepaste melkvoeding. Zoals vermeld bevat STARTmelk een lager ijzergehalte i.v.m. de gemiddelde OPVOLGmelk, omdat die ervan uitgaat dat de ijzervoorraad bij je kindje op die leeftijd nog aanwezig is. Kies je er voor om deze type voeding verder aan te bieden (wat op zich zeker kan en mag), let er dan zeer op dat je kindje voldoende ijzerrijke voeding eet.

Hieronder een beknopt lijstje met ijzerrijke en baby vriendelijke voedingsmiddelen:

  • Mager vers vlees (bv. rundvlees, paardenvlees, varkensvlees, kalfsvlees).
    Opmerking: Beperk echter de inname van rood vlees! Rood vlees is ijzerrijk, maar staat ook helemaal onderaan in de voedingsdriehoek. Het is ook het minst duurzame voedingsmiddel. Geef om deze redenen niet meer dan 15g per dag en geef het niet elke dag. Geef in elk geval geen bewerkt rood vlees aan je baby.
  • Vette vis (ansjovis, zeeduivel, sardienen)
  • Eieren
  • Groene (blad)groenten (bv. broccoli, postelein, schorseneer, spinazie)
  • Ontbijtgranen (ijzerverrijkt, geschikt voor baby’s)
  • Volkoren, meergranen graanproducten (deze producten zijn ook vezelrijk[3], bouw deze type voedingsmiddelen daarom best langzaam en geleidelijk op bij de vaste voeding)
  • Notenpasta'ss, -poeder en gedroogd fruit
  • Peulvruchten

Weetje:
Combineer een Vit C-bron met een ijzerbron, dat verhoogt de opname van ijzer aanzienlijk! Combineer geen dierlijke melkproducten met een ijzerbron, want dat houdt de opname van ijzer tegen.

VASTE VOEDING EN DOORSLAPEN

Het opstarten van vaste voeding helpt - net zoals het indikken van de melk uit de vorige voedingsfase - niet om je kindje sneller te laten doorslapen in het geval van borstvoeding. Ook in het geval van flesvoeding werd dit bewezen dat dit wel het geval zou zijn. Laat dat dus geen reden zijn om vroeger dan 6 maanden met vaste voeding te starten.

Ook interessant

Ben je benieuwd wat je kleintje volgende maand nodig heeft?
Bekijk dan het voedingsschema voor baby's van 8- 12 maanden.

Wil je graag een overzicht van alle voedingsschema’s?
Die vind je hier: voedingsschema's voor baby's.

Alvast bekend raken met het assortiment van Mama Deli?
Je vindt een overzicht van onze producten hier: babyvoeding kopen.

Geraadpleegde bronnen voedingsschema’s

Sites:

https://www.gezondleven.be/themas/voeding/voedingsdriehoek/aanbevelingen-hgr

https://www.gezondleven.be/files/voeding/Gezond-Leven-2017-gezond-weekmenu.pdf

https://www.kindengezin.be

https://plantbasedjuniors.com

https://eetexpert.be/

https://www.gezondleven.be/

https://www.health.belgium.be/sites/default/files/uploads/fields/fpshealth_theme_file/9285_voedingsaanbev_16122016_a5.pdf

https://snugglesanddreams.mykajabi.com/preventie-moeilijk-eetgedrag

Boeken:

Albrecht, J. (2016). Het gewicht van Vlees. Kalmthout: Pelckmans Uitgevers

Belgische Voedingsmiddelentabel, 5de editie, 2013
De Beule, V. (2021). Ik lust dat niet. Kalmthout: Pelckmans Uitgevers
Demeyer, R. & Tommelein, E. (2022). Eet Als Een Expert Mini. Amsterdam: Bart Mol
Satter, E. (2005). Your Child’s Weight. Helping Without Harming. Birth Through Adolescence. Madison: Kelly Press.

Schittekatte, N. (2021). Slaap, baby, slaap. Tielt: Lannoo.

[1] https://www.kindengezin.be/nl/brochures-videos/brochures/wat-eet-mijn-kindje-wijzer-gezond-eten-en-bewegen

[2] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27886704/

[3] Onder de 1 jaar zijn er geen aanbevelingen voor vezels maar de aanbevolen hoeveelheid voedingsvezels voor kinderen tussen 1 en 3 jaar bedraagt 15 g voedingsvezels per dag

Oudere berichten
Nieuwere berichten
Sluit

Levering in Vlaanderen

Op dit moment leveren alleen in Vlaanderen

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Zoek

Toegevoegd aan winkelwagen